Marketing strategieën: Hoe pak je het aan?
Een goede marketing strategie is wat een webshop succesvol kan maken, of je nou net start met je webshop of al lang bezig bent. In deze blog gaan we in op hoe je een winnende strategie ontwikkeld, dus lees snel verder!
Waarom is een marketing strategie belangrijk?
een goede marketing strategie zorgt ervoor dat je duidelijke prioriteiten hebt en goed weet wat je wilt met je bedrijf. Dit zorgt ervoor dat jij beter je tijd kan indelen, omdat je weet hoelang je voor een bepaald onderdeel nodig gaat hebben. Zo begrijp je sneller wat. de klant wilt en bouw je sneller een goede relatie op met de klant, waardoor je webshop beter gaat verkopen.
Waaruit bestaat een goede marketing strategie?
een goede marketing strategie bevat een aantal cruciale onderdelen. Wij hebben ze even op een rijtje gezet voor je:
- Marktanalyse, weten wat je doelmarkt is en wat het gedrag is van je doelmarkt.
- SWOT-analyse, op een rijtje zetten van de sterke en zwakke punten van je webshop en de kansen en bedreigingen.
- Doelstellingen, duidelijke en haalbare doelen zorgen ervoor dat jij gemotiveerd blijft en ergens voor gaat.
- Positionering, Bekijk goed hoe jouw webshop ten opzichte van de concurrent word gepositioneerd.
- Marketingmix, De 4 P’s spreken voor zich! Deze heb je nodig om jouw doelen te bereiken.
Voorbeelden van Marketingstrategieën:
- Contentmarketing, waardevolle content, zoals deze blog, om je doelgroep te bereiken via bijvoorbeeld social media.
- Influencer Marketing, Influencers hebben een groot bereik, vind een influencer die bij jouw doelgroep past en laat hem jouw webshop promoten.
- SEO, verbeter je online vindbaarheid door je webshop de optimaliseren voor Google.